Złoże ropy naftowej na polu naftowym Goliat odkryto już w 2000 roku. Zasoby wynoszą ok. 174 milionów baryłek ropy naftowej charakteryzującej się niską zawartością siarki. Zawierają również 8 miliardów metrów sześciennych gazu ziemnego. Dwa największe złoża roponośne znajdują się na głębokości od 1100 do 1800 metrów poniżej poziomu morza.

Budowę platformy Goliat rozpoczęto w 2010 roku. Po ukończeniu prac wiosną 2015 r. platformę przetransportowano na statku do przewozu ładunków gabarytowych „Dockwise Vanguard” ponad 29 tys. km z południowokoreańskiego Ulsan do północnej Norwegii. Transport zajął 60 dni a platforma została zakotwiczona 85 km na północny zachód od Hammerfest, co czyni ją najbardziej na północ wysuniętym obiektem tego typu. Platformę, obejmującą 8 wież wiertniczych i 22 ujęcia ropy, przytrzymuje w miejscu 14 lin cumowniczych. Ocean w tym miejscu mierzy 400 metrów głębokości.

Wyniki pomiarów wskazują, że średnica platformy Goliat wynosi 100 metrów, a jej waga dochodzi do 64 tys. ton. Dzienne wydobycie sięga 100 tys. baryłek ropy naftowej, a tymczasowo można przechowywać na niej do 1 miliona baryłek. Stała załoga platformy liczy blisko 120 osób. Dwa specjalne tankowce dowozowe, z których każdy ma pojemność 85 tys. baryłek ropy, transportują ropę „Goliat Blend” do rożnych europejskich portów.

Spośród pozostałych wyróżników platformy warto wspomnieć, że jest ona wyposażona w jeden z najbardziej nowoczesnych i niezawodnych systemów załadunku tankowców. Bęben do nawijania węża o średnicy niemal 13 metrów jest największym dotychczas wykonanym tego typu urządzeniem. Z kolei zapotrzebowanie energetyczne platformy Goliat pokrywa elektrownia wybudowana w Hammerfest, a zasilanie jest dostarczane za pomocą najdłuższego na świecie podwodnego kabla o mocy przesyłowej 75 MW. Dzięki wydajnemu wytwarzaniu energii na pokładzie możliwe stało się ograniczenie emisji CO2 o 50%.

Po różnorodnych opóźnieniach w realizacji projektu, w marcu 2016 roku rozpoczęto wydobycie na platformie Goliat. Jej eksploatację zaplanowano na 15 lat.

Kontrakt z firmą EagleBurgmann

Wykonanie projektu powierzono koreańskiej firmie Hyundai Heavy Industry w 2010 roku. Jednym z najważniejszych wymogów było obligatoryjne zastosowanie i wdrożenie standardów określonych w krajowych normach norweskich NORSOK. Cennym know-how w tym zakresie, wypracowanym przez lata doświadczeń zebranych podczas minionych projektów w formule EPC, mogła podzielić się firma EagleBurgmann.

W rezultacie firma EagleBurgmann Norwegia objęła w projekcie rolę lidera technologii uszczelnień i przyjęła odpowiedzialność za organizację i realizację prac nad uszczelnieniami. Koreańska spółka EagleBurgmann na początku projektu nawiązała kontakt z firmą Hyundai, by zaledwie kilka miesięcy później uzgodnić wszystkie techniczne i biznesowe szczegóły współpracy, a firmie EagleBurgmann zlecono prace na platformie Goliat.

EagleBurgmann miała dostarczyć wszystkie uszczelnienia do kompresorów i pomp oraz odpowiednie systemy zasilania uszczelnień dla całego punktu pływającego FPSO. Wszystkie uszczelnienia mechaniczne zostały wyprodukowane w Niemczech a systemy zasilania uszczelnień wykonano w fabryce EagleBurgmann Norwegia zgodnie z wymogami normy NORSOK. Wykorzystane uszczelniania mechaniczne zostały zaprojektowane już w latach 2011 i 2012.

Wykorzystane produkty

Łącznie na potrzeby platformy Goliat dostarczono niemal 80 uszczelnień mechanicznych do urządzeń wirujących. Wspomniane aplikacje zastosowano we wszystkich obszarach obsługi platformy, od wydobycia ropy naftowej po zaopatrzenie w wodę pitną.

Pompy znanych producentów (Finder, Seepex, Amarinth, Netzsch, Clyde Union, Flowserve, Leistritz, Hamworthy i Marelli) wyposażono w następujące rodzaje uszczelnień: H75VN, H75F-D, H75VKP-D, HRKS, Cartex-DN, Cartex-QN, jak również w pojedyncze i podwójne uszczelnienia APItex. Wszystkie podwójne uszczelnienia dostarczyła firma EagleBurgmann. Spełniają one normy NORSOK oraz zasilane są zgodnie z wytycznymi API Plan 53B.

Ponadto uszczelnienia gazodynamiczne typu DGS i PDGS wykorzystano w czterech kompresorach Nuovo Pignone. Do maszyny A&G dostarczono uszczelnienie mieszalnikowe pracujące na sucho typu SeccoMix.

Obsługa na miejscu

Ze względu na pomyślny przebieg współpracy podczas prac projektowych oraz wykonawczych w 2014 r. firma zawarła umowę ramową z Eni Norway na świadczenie usług i dostawę części zamiennych. Umowa obowiązuje do 2017 roku z możliwością przedłużenia do roku 2021.

Od czerwca 2015 roku na pokładzie platformy Goliat stale pracuje jeden lub dwóch inżynierów reprezentujących firmę EagleBurgmann. Przepracowali już oni ponad 150 dni roboczych. Są odpowiedzialni za rozruch techniczny i uruchomienie różnorodnych układów i maszyn oraz dbają o utrzymanie ruchu i naprawy.

Do obsługi uszczelnień służy kompleksowe oprogramowanie EagleBurgmann TotalSealCare o nazwie „SealCarePro”. Umożliwia ono bezproblemowe dokumentowanie napraw oraz czynności związanych z obsługą aplikacji.

Podsumowanie

Firma EagleBurgmann stanęła na wysokości zadania i udowodniła, że jest niezawodnym partnerem w zakresie dostarczania technologii uszczelnień we wszystkich fazach projektu Goliat w następujących aspektach:

  • Obecność na rynku międzynarodowym (Norwegia, Korea Południowa)
  • Know-how i doświadczenie w zakresie technologii uszczelnień
  • Oszczędne rozwiązania dla każdego zastosowania
  • Technicznie udoskonalone produkty spełniające wymagane normy
  • Zoptymalizowane usługi świadczone na miejscu przez doświadczony personel
Skontaktuj się z name

po więcej informacji

Show locations

Broszura: Goliat FPSO

Ściągnij ulotkę (po angielsku)

PDF Download - 967.1 KB

TotalSealCare

Ściągnij ulotkę (po angielsku)

PDF Download - 2.0 MB
Biuletyn

Excellence in Practice

With our free e-mail newsletter „Excellence in Practice“, you will receive first-hand information about current products, services, references and worthwhile industry insights.